- Informacje ogólne
-
REGULAMIN REALIZACJI PRACY LICENCJACKIEJ ORAZ ORGANIZACJI I PRZEBIEGU EGZAMINU DYPLOMOWEGO
NA KIERUNKU PIELĘGNIARSTWO
WYŻSZEJ SZKOŁY MEDYCZNEJ W LEGNICYPodstawą prawną niniejszego regulaminu są w szczególności:
1. Rozporządzenie MNiSW z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. nr 253 z 2011 r., poz. 1520).
2. Standardy kształcenia dla kierunku studiów: Pielęgniarstwo A. Studia pierwszego stopnia, stanowiącymi załącznik nr 4 do Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz. U. z dnia 05.06.2012 r., poz. 631).
3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących kształcenia pielęgniarek i położnych(Dz. U. z dnia 28.08.2012 r., poz. 970).
4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia studiów pielęgniarek i położnych, które posiadają świadectwo dojrzałości i ukończyły liceum medyczne lub szkołę policealną albo szkołę pomaturalną, kształcącą w zawodzie pielęgniarki i położnej (Dz. U. z dnia 06.07.2012 r., poz. 770).
5. Uchwała z dnia 22 kwietnia 2005 r. Kolegium Dziekanów Wydziałów kształcących na kierunku Pielęgniarstwo i Położnictwo określająca zasady i warunki przeprowadzania części praktycznej egzaminu dyplomowego na studiach licencjackich uzupełniających (tzw. pomostowych) na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo.
6. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. nr 174, poz.1039).
7. Uchwała nr 2/III/2011 w sprawie zasadności uwzględniania w programie nauczania na studiach pomostowych dla pielęgniarek i położnych zajęć z technologii informacyjnej, języka obcego oraz procedury przeprowadzania egzaminu dyplomowego.Założenia ogólne
§11. Celem egzaminu dyplomowego jest stwierdzenie stopnia osiągnięcia przez studentów kompetencji z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych określonych standardem kształcenia dla kierunku studiów:
Pielęgniarstwo A. Studia pierwszego stopnia i kompetencjami zawodowymi wynikającymi z Ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.
2. Ukończenie studiów następuje po złożeniu egzaminu dyplomowego z wynikiem co najmniej dostatecznym.
3. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest:
a. osiągnięcie przez studenta wszystkich założonych modułowych efektów kształcenia potwierdzonych uzyskaniem zaliczenia wszystkich modułów/przedmiotów przewidzianych w planie studiów, w tym złożenie wszystkich egzaminów,
b. uzyskanie oceny co najmniej dostatecznej z pracy licencjackiej.
4. Egzamin dyplomowy odbywa się w terminie nieprzekraczającym dwóch miesięcy od daty złożenia pracy licencjackiej.
5. Egzamin dyplomowy składa się z dwóch części:
a. egzaminu praktycznego z przygotowania zawodowego,
b. egzaminu teoretycznego.
6. Obie części egzaminu dyplomowego podlegają odrębnym i niezależnym kryteriom oceniania. Student musi uzyskać pozytywną ocenę z każdej części egzaminu dyplomowego, by uzyskać pozytywny wynik końcowy.Praca licencjacka
§21. Praca licencjacka powinna być oryginalnym opracowaniem studenta dokonanym pod kierunkiem promotora pracy.
2. Promotorem pracy licencjackiej jest nauczyciel Uczelni, z co najmniej tytułem zawodowym magistra pielęgniarstwa lub stopniem naukowym doktora, którego kwalifikacje są zgodne z kierunkiem studiów licencjackich.
3. Dziekan Wydziału w uzasadnionych przypadkach może upoważnić do kierowania pracą licencjacką nauczyciela spoza Uczelni, spełniającego kryteria określone w ust. 2.
4. Na miesiąc przed zakończeniem przedostatniego semestru studiów student wypełnia Kartę realizacji pracy licencjackiej określającej temat pracy licencjackiej (załącznik nr 1).
5. Tematy prac licencjackich opiniuje Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia, a następnie przedstawia Dziekanowi Wydziału celem zatwierdzenia.
6. Temat pracy licencjackiej powinien być zatwierdzony nie później niż przed rozpoczęciem ostatniego semestru studiów.
7. Student ma prawo przygotowania pracy licencjackiej w języku obcym.§3
1. Oceny pracy licencjackiej dokonuje promotor pracy oraz jeden recenzent (załączniki nr 2 i 3). Do recenzentów stosuje się odpowiednio postanowienia § 2 ust. 2 i 3.
2. Przy ocenie pracy licencjackiej stosuje się sześciostopniową skalę ocen:
a) bardzo dobry (5),
b) ponad dobry (+4),
c) dobry (4),
d) dość dobry (+3),
e) dostateczny (3),
f) niedostateczny (2).
3. Jeżeli jedna z ocen pracy licencjackiej jest niedostateczna decyzję o dopuszczeniu studenta do egzaminu dyplomowego podejmuje Dziekan Wydziału, po zasięgnięciu opinii drugiego recenzenta.
4. Student ma prawo zapoznać się z recenzjami.
5. Student uzyskuje ocenę za pracę licencjacką - średnią arytmetyczną oceny promotora i recenzenta.§4
1. Student zobowiązany jest złożyć pracę licencjacką nie później niż w dniu zakończenia ostatniego semestru studiów.
2. Dziekan Wydziału, na wniosek promotora lub na zaopiniowany przez promotora wniosek studenta, może przesunąć termin złożenia pracy licencjackiej w razie:
a) długotrwałej choroby studenta, potwierdzonej odpowiednim zaświadczeniem
b) niemożności wykonania pracy dyplomowej w obowiązującym terminie z uzasadnionych przyczyn niezależnych od studenta
3. Termin złożenia pracy licencjackiej w przypadkach określonych w ust. 2 może być przesunięty nie więcej niż o trzy miesiące.
4. W razie dłuższej nieobecności promotora pracy licencjackiej, która mogłaby wpłynąć na opóźnienie terminu złożenia pracy przez studenta, Dziekan Wydziału zobowiązany jest wyznaczyć osobę, która przejmie obowiązek kierowania pracą.
5. Zmiana promotora w okresie ostatnich sześciu tygodni przed terminem ukończenia studiów stanowi podstawę do przedłużenia terminu złożenia pracy dyplomowej o okres, o którym mowa w ust. 3.
6. W wypadku złożenia pracy licencjackiej w terminie, o którym mowa w ust. 3 i 5 egzamin dyplomowy powinien odbyć się w terminie nieprzekraczającym jednego miesiąca od daty jej złożenia.§5
1. Jeżeli praca dyplomowa nie zostanie złożona w ustalonych terminach, Dziekan Wydziału może zezwolić studentowi na powtarzanie ostatniego semestru (roku) studiów lub skreśla studenta z listy studentów.
2. Osoba skreślona z listy studentów z powodu niezłożenia pracy dyplomowej ma prawo wznowić studia. Wznowienie studiów następuje na co najmniej jeden, ostatni semestr przewidziany planem studiów.
3. W stosunku do studenta skreślonego z listy studentów z powodu niezłożenia pracy dyplomowej, Dziekan Wydziału, po konsultacji z promotorem, podejmuje decyzję o kontynuowaniu rozpoczętego tematu pracy lub o przydzieleniu nowego.§6
1. Temat pracy licencjackiej powinien odpowiadać wykształceniu kierunkowemu i przygotowaniu do wykonywania zawodu.
2. Napisana praca licencjacka ma wskazywać na:
a) opanowanie wiedzy w zakresie pielęgniarstwa,
b) opanowanie naukowych metod pracy,
c) umiejętność sporządzenia procesu pielęgnowania,
d) opanowanie techniki pisania pracy naukowej (załącznik nr 4).
3. Kryteria oceny pracy licencjackiej:
a) zgodność treści pracy z tematem pracy,
b) merytoryczna ocena pracy,
c) ocena układu pracy, kolejności rozdziałów, podziału treści,
d) charakterystyka doboru metod oraz wykorzystania źródeł,
e) ocena formalnej strony pracy: poprawność językowa, technika pisania pracy, odsyłacze
f) możliwość wykorzystania pracy w praktyce zawodowej.§7
1. Praca powinna być sporządzona w 3 egzemplarzach.
2. Minimum dwa egzemplarze pracy należy oprawić w twardą okładkę. Zostaną one wraz z drukami oceny pracy licencjackiej dostarczone promotorowi oraz recenzentowi pracy.
3. Wraz z pracą licencjacką student składa oświadczenie dotyczące przestrzegania praw autorskich - oświadcza w nim, że praca została wykonana samodzielnie (załącznik nr 5).
4. Wszystkie złożone prace licencjackie podlegają ocenie antyplagiatowej.
5. Uzyskanie pozytywnej oceny z systemu antyplagiatowego upoważnia studenta do złożenia wymaganych egzemplarzy pracy.
6. W przypadku stwierdzenia popełnienia plagiatu pracy licencjackiej, Uczelnia niezwłocznie wszczyna procedurę zmierzającą do odebrania autorowi plagiatu nieuczciwie uzyskanego tytułu zawodowego licencjata.
7. Treść pracy licencjackiej powinna zostać złożona także w formie elektronicznej na dyskietce lub krążku CD-R.Egzamin praktyczny
§81. Złożenie egzaminu praktycznego z przygotowania zawodowego jest warunkiem dopuszczenia studenta do obrony pracy licencjackiej.
2. Egzamin praktyczny odbywa się najpóźniej 1 dzień przed obroną pracy licencjackiej.
3. Egzamin praktyczny odbywa się przed komisją powołaną przez Dziekana Wydziału. W skład komisji wchodzi przewodniczący oraz dwóch członków - osoby posiadające kierunkowe wykształcenie zawodowe. Przewodniczącym komisji jest nauczyciel Uczelni posiadający co najmniej tytuł zawodowy magistra lub stopień naukowy doktora.
4. Egzamin praktyczny z przygotowania zawodowego kończący 3-letnie pełne studia licencjackie jest przeprowadzany w jednostkach organizacyjnych ochrony zdrowia i polega na wykonaniu zadania egzaminacyjnego typu "próba pracy".
5. W trakcie egzaminu praktycznego z przygotowania zawodowego kończącego studia licencjackie dla absolwentów liceów medycznych oraz medycznych szkół zawodowych kształcących w zawodzie pielęgniarki i położnej, student na podstawie zadania egzaminacyjnego typu "studium przypadku" przedstawia praktyczne rozwiązanie problemu zdrowotnego pacjenta. Student losuje dwa zadania, a uzyskana ocena z części praktycznej egzaminu dyplomowego jest średnią arytmetyczną ocen za rozwiązanie każdego z nich.
6. Dokumentację przebiegu części praktycznej egzaminu, o której mowa w ust. 5 stanowi protokół z egzaminu praktycznego z przygotowania zawodowego na studiach licencjackich uzupełniających (tzw. pomostowych) na kierunku pielęgniarstwo (załącznik nr 6).§9
1. Egzamin praktyczny o typie "próba pracy" przeprowadzany jest w zakładach opieki zdrowotnej, w których student odbywał zajęcia praktyczne lub praktyki zawodowe. Oddziałami tymi są w szczególności: oddział chorób wewnętrznych, oddział chirurgii ogólnej oraz oddział chorób dziecięcych.
2. W skład komisji, o której mowa w § 8 ust. 3 wchodzi dodatkowo jako obserwator przedstawiciel zakładu opieki zdrowotnej: pielęgniarka oddziałowa lub naczelna.
3. Losowanie oddziału, w którym przeprowadzony zostanie egzamin praktyczny odbywa się na 3 dni przed planowanym terminem egzaminu (załącznik nr 7).
4. Egzamin praktyczny polega na objęciu opieką pielęgniarska jednego pacjenta oraz złożeniu indywidualnego ustnego i pisemnego sprawozdania z przeprowadzonego procesu pielęgnowania. Egzamin trwa jeden dyżur (8 godzin).
5. Egzamin rozpoczyna się o godzinie 7.00 losowaniem zadania egzaminacyjnego, w którym student ma podane informacje o pacjencie ( w tym rozpoznanie lekarskie) oraz instrukcje wykonania zadania egzaminacyjnego (załącznik nr 8). Do każdego zadania student ma załączony wzór dokumentacji pielęgnowania pacjenta oraz kryteria stanowiące podstawę do obserwacji i oceny jego pracy (załączniki nr 9 i 10).
6. Do zadania egzaminacyjnego dołączona zostaje pisemna zgoda pacjenta na uczestniczenie w egzaminie (załącznik nr 11).
7. Jednoczasowo w oddziale egzamin praktyczny z przygotowania zawodowego może zdawać maksymalnie do 6 studentów.
8. Podczas egzaminu studenta obowiązuje przestrzeganie przepisów wewnętrznych oddziału, przepisów bhp, profilaktyki HIV i WZW. Wymagane jest posiadanie aktualnej książeczki zdrowia.
9. Jeżeli podczas egzaminu zaistnieje konieczność wyjścia studenta poza oddział w związku z opieką nad pacjentem, zdającemu towarzyszy członek komisji.
10. W czasie rozwiązywania zadania egzaminacyjnego niedopuszczalne jest korzystanie z pomocy innych osób oraz pomocy naukowych.
11. Jeżeli w trakcie egzaminu student popełni pomyłkę zagrażającą zdrowiu lub życiu pacjenta jest to równoznaczne z nie zdaniem praktycznego egzaminu dyplomowego.
12. Kryteriami oceny egzaminu praktycznego są:
a) bezpieczeństwo pacjenta oraz własne,
b) poprawność realizacji zadania egzaminacyjnego,
c) samodzielność podejmowania decyzji, sprawność i trafność działań,
d) umiejętność komunikowania się z pacjentem
e) współpraca z zespołem terapeutycznym,
f) poziom satysfakcji pacjenta,
g) poprawność dokumentowania przebiegu procesu pielęgnowania,
h) realizacja pracy edukacyjnej z pacjentem i jego rodziną
i) samoocena własnego działania.
13. Ustalone kryteria według skali punktowej przeliczane są na ocenę z części praktycznej egzaminu dyplomowego (załącznik nr 12).
14. Z przebiegu egzaminu praktycznego z przygotowania zawodowego komisja sporządza protokół (załącznik nr 13).Egzamin teoretyczny
§101. Warunkiem przystąpienia do części teoretycznej egzaminu jest pozytywna ocena z egzaminu praktycznego.
2. Egzamin teoretyczny odbywa się przed Komisją powołaną przez Dziekana Wydziału:
a) w skład komisji wchodzi: przewodniczący, promotor pracy licencjackiej oraz recenzent
b) przewodniczącym Komisji jest Dziekan Wydziału lub osoba przez niego wyznaczona
3. Część teoretyczna egzaminu ma na celu sprawdzenie opanowania modułowych efektów kształcenia z bloku przedmiotów zawodowych oraz zagadnień objętych tematem pracy licencjackiej.
4. Część teoretyczna egzaminu polega na udzieleniu przez studenta odpowiedzi na trzy pytania egzaminacyjne, spośród których dwa obejmują wiedzę z podstaw pielęgniarstwa, pielęgniarstwa internistycznego, pielęgniarstwa chirurgicznego i pielęgniarstwa pediatrycznego oraz jedno dotyczy zagadnień związanych z tematem pracy dyplomowej.
5. Zagadnienia stanowiące podstawę tworzenia pytań egzaminacyjnych są podawane do wiadomości studentów co najmniej 30 dni przed terminem egzaminu.
6. Po zakończeniu egzaminu komisja ustala końcową ocenę z egzaminu dyplomowego (średnia arytmetyczna oceny z egzaminu praktycznego oraz egzaminu teoretycznego).
7. Przy ustalaniu ocen z egzaminu dyplomowego stosuje się skalę ocen określoną w §3 ust. 2.
8. Dokumentację przebiegu egzaminu teoretycznego stanowi protokół z przeprowadzonego egzaminu teoretycznego z przygotowania zawodowego(załącznik nr 14) oraz indeks studenta, a także indywidualny oraz zbiorczy protokół z egzaminu dyplomowego z przygotowania zawodowego (załączniki nr 15 i 16).
9. Komisja może wyróżnić pracę dyplomową, gdy student otrzymał z niej ocenę bardzo dobrą, zarówno ze strony promotora, jak i recenzenta, a prac ta wyróżnia się zakresem lub wysokim poziomem pracy badawczej.Wynik studiów
§111. Podstawą obliczenia wyniku studiów są:
a) ocena średnia z toku studiów (średnia arytmetyczna ocen z egzaminów i zaliczeń)
b) ocena pracy licencjackiej,
c) ocena z egzaminu dyplomowego.
2. Wynik studiów stanowi średnią ważoną obliczoną z następujących ocen:
a) ocena średnia z toku studiów - waga 0,50,
b) ocena pracy licencjackiej - waga 0,25,
c) ocena z egzaminu dyplomowego - waga 0,25.
3. Wynik studiów ustala się zgodnie z zasadą:
a) poniżej 3,00 niedostateczny (2)
b) 3,00 3.20 dostateczny (3)
c) 3,21 - 3,70 dość dobry (+3)
d) 3,71 - 4,20 dobry (4)
e) 4,21- 4,50 ponad dobry (+4)
f) 4,51 - 5,00 bardzo dobry (5).Uwagi końcowe
§121. Student, który złożył egzamin dyplomowy z oceną co najmniej dostateczną otrzymuje tytuł: licencjat pielęgniarstwa.
2. W razie nieprzystąpienia do egzaminu w ustalonym terminie z przyczyn usprawiedliwionych, Dziekan Wydziału wyznacza nowy termin egzaminu dyplomowego.
3. Nieobecność na egzaminie dyplomowym musi być usprawiedliwiona drukiem urzędowym w terminie do 3 dni od daty egzaminu dyplomowego.
4. W przypadku uzyskania z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej lub nieprzystąpienia do tego egzaminu w ustalonym terminie z nieusprawiedliwionych przyczyn, Dziekan Wydziału wyznacza drugi termin egzaminu jako ostateczny.
5. Powtórny egzamin może odbyć się nie wcześniej niż przed upływem miesiąca i nie później niż po upływie dwóch miesięcy od daty egzaminu pierwszego.
6. W przypadku niezdania egzaminu dyplomowego lub nieprzystąpienia do niego w drugim terminie, Dziekan Wydziału skreśla studenta z list studentów lub na wniosek studenta wydaje decyzję o powtórzeniu ostatniego semestru (roku) studiów.Załączniki: (dokumenty w formacie MS WORD)
- nr 0. Karta zgłoszenia tematu pracy licencjackiej.
- nr 1. Karta realizacji pracy licencjackiej (studia pomostowe finansowane ze środków UE).
- nr 1. Karta realizacji tematu pracy licencjackiej.
- nr 2. Ocena pracy licencjackiej (promotor).
- nr 3. Recenzja pracy licencjackiej (recenzent).
- nr 4. Ogólne wytyczne dotyczące techniki pisania pracy licencjackiej.
- nr 5. Oświadczenie dotyczące przestrzegania praw autorskich.
- nr 6. Protokół z egzaminu praktycznego z przygotowania zawodowego - studia licencjackie uzupełniające (tzw. pomostowe) na kierunku pielęgniarstwo.
- nr 7. Protokół z losowania oddziałów do przeprowadzenia egzaminu praktycznego z przygotowania zawodowego.
- nr 8. Formularz zadania egzaminacyjnego - egzamin praktyczny z przygotowania zawodowego.
- nr 9. Dokumentacja pielęgnowania pacjenta podczas egzaminu praktycznego z przygotowania zawodowego (wzór).
- nr 10. Arkusz oceny zadania egzaminacyjnego typu "próba pracy".
- nr 11. Formularz pisemnej zgody pacjenta na uczestniczenie w egzaminie praktycznym z przygotowania zawodowego.
- nr 12. Egzamin praktyczny z przygotowania zawodowego - kryteria oceny.
- nr 13. Protokół z egzaminu praktycznego z przygotowania zawodowego - 3-letnie studia licencjackie na kierunku pielęgniarstwo.
- nr 14. Protokół z przeprowadzonego egzaminu teoretycznego z przygotowania zawodowego (obrona pracy licencjackiej).
- nr 15. Indywidualny protokół z przeprowadzonego egzaminu dyplomowego z przygotowania zawodowego.
- nr 16. Zbiorczy protokół z przeprowadzonego egzaminu dyplomowego z przygotowania zawodowego. - Tematy prac
-
Dr n. med. Edyta Kędra
- Metody i techniki terapeutyczne w usprawnianiu dzieci niepełnosprawnych - rola pielęgniarki.
- Problemy w rodzinie z .niepełnosprawnym dzieckiem - pomoc i znaczenie pielęgniarki w ich rozwiązywaniu.
- Działania zespołu terapeutycznego w opiece nad dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym.
- Autyzm u dzieci w aspekcie bio-psycho-społecznym.
- Promowanie zdrowego stylu życia w szkole- rola pielęgniarki.
- Promocja zdrowia w okresie rozwojowym w praktyce pielęgniarki pracującej w podstawowej opiece zdrowotnej.
- Znajomość problematyki zdrowotnej wśród dzieci klas l-lll szkoły podstawowej na wybranym przykładzie.
- Wiedza młodzieży gimnazjalnej o HIV i AIDS podstawa zachowań zdrowotnych.
- Edukacja pi uzdrowotna dzieci przedszkolnych na przykładzie wybranego przedszkola.
- Edukacyjna rola pielęgniarki wobec osób z otyłością.
- Czynniki warunkujące zdrowie i rozwój człowieka.
- Promocja zdrowia u chorych na stwardnienie rozsiane.
- Osteoporoza Jako problem społeczny.
- Starzenie się społeczeństwa, problem społeczny i ekonomiczny.
- Zachowania zdrowotne ludzi po 65 r. ż.
- Odmienność problemów pielęgnacyjnych u chorych w podeszłym wieku leczonych chirurgicznie.
- Pielęgniarstwo środowiskowe wobec osób starszych i jego społeczne funkcje.
- Przekwitanie - klimakterium jako etap przejściowy w życiu pomiędzy okresem reprodukcyjnym a początkiem starzenia się - następstwa fizjologicznej niedoczynności jajników.
- Rola pielęgniarki rodzinnej w pielęgnowaniu osób z choroba Alzheimera.
- Rola pielęgniarki w prowadzeniu właściwej profilaktyki przeciwkrzywiczej u dzieci.
- Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży - aspekty pielęgnacyjne - terapeutyczne.
- Zadania pielęgniarki wynikające z opieki nad pacjentami z zaburzeniami mowy i słuchu.
- Geneza, skutki i wpływ uzależnień na zdrowie i funkcjonowanie człowieka.
- Problemy społeczno - zdrowotne chorych na epilepsję.
- Oczekiwania chorych na cukrzycę typu 2 w zakresie edukacji zdrowotnej.
- Aspiracje studentów związanych z wyborem studiów medycznych.
- Motywacja do pracy pielęgniarek na przykładzie wybran ego ZOZ.
- Opinie studentów pielęgniarstwa nt. roli społeczno-zawodowej pielęgniarki/pielęgniarza.
- Pielęgniarstwo jako zawód w oczach opinii społecznej.
- Stres a wypalenie zawodowe wśród pielęgniarek.
Dr n. med. Jolanta Pietras
Zakres tematyki prac licencjackich:- Ginekologia i położnictwo.
- Neonatologia.
- Genetyka.
- Urologia.
- Medycyna naturalna.
- Historia medycyny.
- Etyka.
- Inne - po uzgodnieniu.
Ogólne propozycje tematów (do ewentualnej modyfikacji lub dopracowania):
- Poród w domu, poród naturalny (anachronizm czy wybór i potrzeba świadomych kobiet; zalety i korzyści; aspekty medyczne i prawne porodu domowego; motywy wyboru).
- Poród w wodzie (lub hydroterapia w położnictwie).
- Niefarmakologiczne metody analgezji okołoporodowej.
- Naturalne metody ułatwiające przebieg porodu.
- Nacięcie krocza we współczesnym położnictwie- konieczność czy rutyna?
- Zagadnienia psychologiczne w opiece ginekologiczno-położniczej.
- Psychosomatyka w ginekologii i położnictwie.
- Psychoprofilaktyka i psychoanalgezja porodu.
- Zjawisko In pasmo - w praktyce położniczej.
- Preferencje i oczekiwania kobiet w zakresie sprawowania nad nimi opieki ginekologiczno-położniczej (praca badawcza).
- Metoda "kangura" w opiece nad wcześniakiem.
- Noworodek z zespołem wad wrodzonych (aspekty medyczne, etyczne, psychologiczne).
- Zagadnienia etyczne w ginekologii i położnictwie.
- Fetus compressus (v. fetus papyraceus), fetus in fetu.
- Choroby przenoszone drogą płciową.
- Nowotwory męskich narządów płciowych- przyczyny, profilaktyka, rozpoznanie.
- Wiedza mężczyzn (społeczeństwa, ewentualnie studentów uczelni medycznych) na temat nowotworów (lub profilaktyki nowotworów) męskich narządów płciowych (rak prącia, rak jądra) - sugerowana praca badawcza.
- Rak sutka u mężczyzn (ocena wiedzy w wybranych grupach społecznych na temat omawianego zagadnienia- sugerowana praca badawcza; ewentualnie aspekty medyczne i psychologiczne - opis przypadku).
- Rak gruczołu krokowego.
- Profilaktyka nowotworów męskich narządów płciowych w polskim systemie ochrony zdrowia (lub w praktyce medycznej).
- Rola pracowników Podstawowej Opieki Zdrowotnej (lub rola pielęgniarki) w profilaktyce i wczesnym rozpoznaniu nowotworów męskich narządów płciowych.
- Stosunek społeczeństwa oraz pracowników Służby Zdrowia do medycyny naturalnej w Polsce i na świecie- w opinii badanych.
- Inne po uzgodnieniu.
Studenci piszący prace u innych promotorów ze względu na niektóre autorskie pomysły oraz zamysł ich wykorzystania przez promotora do publikacji, a w związku z tym zasady uczciwości, jak również możliwość powielenia proszeni są o "nie podbieranie" pomysłów konkretnych tematów (uwaga nie dotyczy oczywiście samych dziedzin czy dyscyplin medycznych).
dr n. med. Elżbieta Grajczyk
- Udział pielęgniarki w procesie terapeutycznym w wybranej jednostce chorobowej (schorzenia internistyczne)
- Rola pielęgniarki w profilaktyce/w edukacji w wybranej jednostce chorobowej
- Jakość życia pacjentów z wybraną jednostką chorobową
- Stan wiedzy pacjentów/opiekunów na temat danej jednostki chorobowej
- Wybrana jednostka chorobowa jako problem społeczny
- Zagrożenia epidemiologiczne
dr n. med. Aleksandra Pytel
- pielęgniarstwo:neurologiczne, neurochirurgiczne, psychiatryczne, internistyczne, dermatologiczne i wenerologiczne, chirurgiczne
- zagadnienia dotyczące: dializoterapii, onkologii, procesu rehabilitacji, jakości życia,promocji zdrowia.
mgr Grażyna Zbieg
- Zapotrzebowanie na opiekę pielęgniarską wśród pacjentów wypisanych ze szpitala.
- Wiedza na temat sposobów ograniczania czynników ryzyka miażdżycy naczyń wieńcowych.
- Szpital Promujący zdrowie w opinii pacjentów.
- Choroba zatorowo-zakrzepowa.
- Jakość życia pacjentów po udarze niedokrwiennym mózgu.
- Problemy pielęgnacyjne pacjenta z chorobą wrzodową żołądka
- Rola i zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem z zespołem depresyjnym.
- Rola i zadania pielęgniarki w opiece terminalnej.
- Rola i zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem po amputacji kończyn dolnych.
- Udział pielęgniarki w terapii dietetycznej pacjenta nieprzytomnego.
- Wiedza nastolatek na temat anoreksji.
- Wypalenie zawodowe pielęgniarek pracujących w szpitalu.
- Rola i zadania pielęgniarki w opiece nad chorym z WZW.
mgr Krystyna Przybyła
- Jakość życia w chorobie na przykładzie pacjenta z wszczepionym stymulatorem serca.
- Udział pielęgniarki w rozwiązywaniu problemów pielęgnacyjnych u ludzi starych na przykładzie mieszkańców Domu Opieki.
- Rola pielęgniarki w procesie diagnozowania i leczenia pacjentów z zaćmą. Opis przypadku.
- Udział pielęgniarki w profilaktyce powikłań chorób układu oddechowego.
- Przygotowanie rodziców do opieki nad dzieckiem przedwcześnie urodzonym. Opis przypadku.
- Promocja zdrowia jako świadome i ukierunkowane działanie w zapobieganiu skutkom nikotynizmu .
- Udział pielęgniarki w identyfikacji problemów pielęgnacyjnych związanych z wyłonieniem stomii jelitowej. Opis przypadku.
- Pielęgniarka w procesie pielęgnowania pacjentki po mastektomii. Opis przypadku.
- Zastosowanie teorii D. Orem w opiece nad pacjentem z cukrzycą.
- Postawa pielęgniarki wobec pacjenta i jego rodziny w obliczu choroby nieuleczalnej.
mgr Lidia Biłogan
- Opieka pielęgniarska nad pacjentem leczonym w OIOM (sepsa, ostra niewydolność oddechowa, choroba poresuscytacyjna i inne).
- Pacjent poddany wentylacji domowej - jakość życia pacjentów i ich rodzin, opis przypadku, przyczyny hospitalizacji chorych poddanych wentylacji domowej.
- Wewnątrzszpitalne NZK- rola pielęgniarki.
mgr Iwona Bejster
- Chirurgia onkologiczna przewodu pokarmowego.
- Ostre schorzenia jamy brzusznej.
- Urazy wielonarządowe.
- Transplantologia.
- Choroby immunologiczne (niedobory pierwotne, wtórne, choroby autoimmunologiczne, alergie i inne).
- Choroby układu krążenia (dorośli, dzieci).
- Rak piersi, rekonstrukcje odtwórcze.
- Opieka nad pacjentem geriatrycznym.
- Ortopedia (endoprotezoplastyka stawu biodrowego, skoliozy, przepukliny krążka międzykręgowego).
- Opieka nad pacjentem z zaburzeniami psychicznymi.
- Schorzenia dermatologiczne.
- Choroby układu nerwowego (SM, PD, AD, guzy mózgu, udary i inne).
- Zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia, ortoreksja i inne).
- Problemy pielęgnacyjne dziecka z mukowiscydozą.
- Oparzenia, odmrożenia.
mgr Małgorzata Reszko
- Problemy pielęgnacyjne osób z chorobami ukł. krążenia,
- Jakość życia pacjenta po wszczepieniu stymulatora serca.
- Problemy pielęgnacyjne osób z chorobami ukł. oddechowego.
- Rehabilitacja kardiologiczna po przebytym zawale mięśnia sercowego.
- Inwazyjne metody leczenia ostrego zespołu wieńcowego, rola pielęgniarki w przygotowaniu pacjenta do badań.
- Wpływ myśli filozoficznej na istnienie koncepcji i modeli zdrowia.
- Etyka zawodowa pielęgniarki jako wyznacznik postępowania w kontakcie z pacjentem, rodzina pacjenta i członkami zespołu terapeutycznego.
- Problematyka nadciśnienia tętniczego krwi u osób starszych
- Choroby układu krążenia rola pielęgniarki.
- Rola pielęgniarki anestezjologicznej w anestezji dorosłych.
- Specyfika opieki nad pacjentem na oddziale intensywnej terapii
- Komunikowanie się z pacjentem w OIOM i jego rodziną, edukacja pacjenta i rodziny
- Opieka nad pacjentem leczonym chirurgicznie.
- Dziecko operowane- rola pielęgniarki na bloku operacyjnym
- Jakość życia ludzi w wieku podeszłym w środowisku domowym.
- Harmonogram pisania prac
-
Pielęgniarstwo pomostowe - nabór październik 2014
do 11.01.2015 r.
Ustalenie z promotorem tematu i zakresu pracy licencjackiej oraz złożenie w dziekanacie karty realizacji pracy licencjackiej (załącznik nr 1 regulaminu realizacji pracy licencjackiej oraz organizacji i przebiegu egzaminu dyplomowego na kierunku pielęgniarstwo Wyższej Szkoły Medycznej w Legnicy).
do 20.02.2015 r.
Przygotowanie i przedstawienie promotorowi ok. 35% pracy (wstęp, cele, pierwsze rozdziały).
do 15.04.2015 r.
Przygotowanie i przedstawienie promotorowi ok. 70% pracy (dalsza część pracy - kolejne rozdziały).
do 10.05.2015 r.
Oddanie całej pracy do kontroli systemu antyplagiatowego.
10.05.2015-31.05.2015 r.
Sprawdzanie pracy w systemie antyplagiatowym.
do 10.06.2015 r.
Dokonanie ewentualnych poprawek i złożenie w Dziekanacie Uczelni.
- Antyplagiat
-
Procedura kontroli antyplagiatowej obowiązująca w Wyższej Szkole Medycznej w Legnicy - pobierz
W Wyższej Szkole Medycznej w Legnicy obowiązuje kontrola antyplagiatowa prac dyplomowych.
Każdy student studiów licencjackich i magisterskich zobowiązany jest do przesłania pracy końcowej na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
W wiadomości proszę podać imię, nazwisko i numer albumu - maile anonimowe nie będą sprawdzane. Przesłana praca ma być w formie ostatecznej - zaakceptowanej przez promotora.W załączniku przedstawiamy wykaz najczęściej popełnianych błędów technicznych i plagiatowych podczas pisania prac dyplomowych.
Unikanie ich w pracy przyspieszy jej akceptację w systemie kontroli antyplagiatowej. Pobierz. - Wzory do pobrania
-
Wzór pierwszej strony pracy dla Studentów kierunku Pielęgniarstwo 2014 - Pierwsza strona
- Zagadnienia
-
Lista zagadnień na egzamin dyplomowy teoretyczny dla studentów kierunku pielęgniarstwo, studia licencjackie - pomostowe 2014 - Pobierz